top of page
פרויקטים נוספים
More Projects
שם הפרויקט שם הפרויקט - שם הפרויקט

שם הסטודנט

שם הפרויקט שם הפרויקט - שם הפרויקט

שם הסטודנט

שם הפרויקט שם הפרויקט - שם הפרויקט

שם הסטודנט

האם החיים יחזרו אי פעם לקדמותם? (שׁאלת מחקר)

חשיבה יצירה היא מרכיב חיוני ביכולת התפקוד של האדם. היא מונחת בבסיס המצאות רבות במדע, בטכנולוגיה ובאמנות, כמו גם בבסיס פתרונות חדשים לבעיות נפוצות מחיי היום יום שלנו. אך לעיתים לפני פריצת דרך הגדולה ומשמעותית, חווים מקובעות מחשבתית - "להיות בענן" או במילים פשוטות מרגישים תקועים. על פי תאוריית ה-Flow,  תנועות חוזרות ונשנות של הידיים במהלך ביצוע פעיל של משימה, יכולות ליצור קשב גבוה אך לא מאומץ, הנאה ומודעות עצמית נמוכה אשר מכונה The Zone.  מחקרים מראים שאדם הנמצא בתוך הוויה כזאת, חווה בהירות שמאפשרת לו נקודות מבט שונות, אשר לא נחשבו קודם לכן.  

חשיבה יצירתית משלבת שני תהליכים מחשבתיים שונים. התהליך הראשון הוא יצירה של דברים חדשים באמצעות חשיבה מסתעפת והשני הוא הערכה של הדברים שנוצרו על ידי חשיבה מתכנסת.  התמקדות בחשיבה מסתעפת מאפשרת לאדם לצאת מתוך התנסויות מוגבלות ולהביט מעבר לניסיונו האישי. כך מאפשר למוח לאלתר ולזרום בחופשיות מרעיון לרעיון.

הפרויקט, Mindflow, שואף להשתמש בטכנולוגיה כדי להניע את תהליך החשיבה היצירתי. בפרויקט, פותח Voice Agent שמנחה ומלווה אדם שנמצא בתהליך חשיבה על ידי שיפור החשיבה המסתעפת. 

תוך כדאי עבודה רפטטיבית בידיים, האדם נכנס ל Zone  שאפשר לו ריכוז גבוה ויכולות ללוש את הפרויקט שלו מחשבתית כמו חומר. במהלך החוויה, Computer Vision מזהה את הקשר בין העשייה למחשבות, את הנקודות בהם עצרת לחשוב, הנקודות בהם אתה מביע את עצמך עם הידיים וכו'. 

הסוכן מייצר דו-שיח וסיעור מוחות על תוכן הפרויקט באמצעות רשת עצבית מלאכותית (Artificial Neural Network) וניתוח תנועות ידיים באמצעות  CV , הסוכן שואף לתעל את המחשבות אל עבר פריצת דרך.

נעה אילן (1984), מעצבת רב תחומית שותפה בסטודיו NM Design, קרמיקאית ומאיירת מתל-אביב. 

אילן בוגרת תואר ראשון בעיצוב פנים במכון הטכנולוגי בחולון ובוגרת טריה בתכנית התואר השני במחלקה לעיצוב תעשייתי באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים.

נעה אילן (1984), מעצבת רב תחומית שותפה בסטודיו NM Design, קרמיקאית ומאיירת מתל-אביב. 

אילן בוגרת תואר ראשון בעיצוב פנים במכון הטכנולוגי בחולון ובוגרת טריה בתכנית התואר השני במחלקה לעיצוב תעשייתי באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים.

ביו / Bio

בעבודתה כמעצבת בוחנת אילן היבטים טקסיים של תקשורת עם עצמנו, האחד עם השני ועם הסביבה שלנו.
What is the impact of thermal haptic feedback when experiencing digital Reality?



The future may be online as long as technology is still standing. And digital reality is taking a promising role in that future. Nowadays, in the covid19 era, many people are experiencing online life in different aspects like education, work and even communication.

This era brings not the first pandemic, nor the last one for humankind. The future was going online even before this era. However, this era emphasizes it more.

Hence, what would be the percentage use of our human senses in the digital world to act, reflect, or perceive? Would they perceive and interact with the digital world with the feedback of available devices?

They could see wonderful videos and geometries. They could be under the illusion that they are listening to a 3d audio. They couldn’t smell online, although there is some research in that field. They couldn’t download food online yet. Considering the touch sense, the haptic, the ability to grasp or perceive, most devices give vibration feedback, neglecting that with a haptic feedback one could touch, feel the itch, the pain and the temperature. The temperature has a definition in science, literature and colors.

Also, many experiences in Immersive Virtual Reality IVR have dominant thermal feedback that proved its necessity so far; It comes with zero risks, saves money and doesn't require enormous installation. For example, welding and firefighting training, learning chemistry in IVR. Like dangerously mixing together too hot with too cold materials in digital reality.

Since 90% of haptic touch devices focus on vibration sensing for feedback this project explores another haptic feature which is the thermal feedback in digital reality experiences. Hence, Thermo-XR is developed as a smart wearable device (technological concept) that has several thermal pads that give synchronized thermal feedback in digital experiences.






Alaa Bakri from Jerusalem is an engineer, an entrepreneur, an educator and a designer.
She earned her Bachelor of Science in Mechanical Engineering from Birzeit University.
Today Alaa works for an international engineering company that conducts projects for an international high-tech company in the south of Israel.
She has 7 years of experience in design and installation of electromechanical systems for construction projects. She worked as a science and technology guide at the Science Museum in Jerusalem for 3 years. She guided outstanding youth at the Hebrew University on how to model in 3D, laser cutting, and electronics.
Alaa received and participated in the international accelerator Mass Challenge for a start-up in the education and technology fields. She won and participated in the prestigious scholarship - Bezalel Fellows Edmond de Rothschild Foundation, and took part in presenting an exhibition with the students at Edmond de Rothschild tel aviv.

ביו / Bio

Part of the collection

אוסף לדוגמא 2
אוסף לדוגמא 2
אוסף לדוגמא 2

Project Website

Email

Linkedin

Instagram

Graduate Website

ilannoa.wixsite.com

Read More

Download PDF

Thermal Haptic Feedback in Experiencing Digital Reality

Aalaa' Bakri

Mentor - Ronel Mor

Design and Technology

bottom of page